Obowiązek dostosowania treści umów składających się na Pracowniczy Program Emerytalny – INFORMACJA PRAWNA

INFORMACJA PRAWNA Z DNIA 8 PAŹDZIERNIKA 2024 ROKU

OBOWIĄZEK DOSTOSOWANIA TREŚCI UMÓW SKŁADAJĄCYCH SIĘ
NA PRACOWNICZY PROGRAM EMERYTALNY (PPE)
DO DNIA 31 GRUDNIA 2026 ROKU

 

OBOWIĄZEK DOSTOSOWANIA UMÓW SKŁADAJĄCYCH SIĘ NA PPE

Na mocy przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz innych ustaw, która weszła w życie w dwóch terminach w 2022 i 2023 roku pracodawcy prowadzący pracownicze programy emerytalne (PPE) zobowiązani zostali do dokonania zmian w postanowieniach umów składających się na PPE celem dostosowania ich do aktualnego brzmienia przepisów ustawy o PPE. Sankcją z tytułu braku dostosowania umów może być kara nałożona na pracodawcę przez Komisję Nadzoru Finansowego lub nawet wykreślenie PPE z rejestru.

 

TERMIN I PROCES DOSTOSOWANIA

Ustawodawca zakreślił termin 31 grudnia 2026 roku jako datę graniczną, w której pracodawca powinien już legitymować się dostosowanymi do nowelizacji ustawy o PPE umowami w ramach prowadzonego przez niego pracowniczego programu emerytalnego. Obowiązek ten dotyczy wszystkich pracodawców prowadzących PPE bez względu na formę prawną, w jakiej prowadzone jest dane PPE, nazwę podmiotu zarządzającego PPE, wysokość składki podstawowej, poziom partycypacji w PPE czy czas utworzenia PPE.

Skuteczny i zgodny z prawem proces dostosowania treści umów składających się na PPE w szczególności:

  • wymaga zmian treści praktycznie wszystkich umów składających się na PPE
  • powoduje konieczność uzyskania zgody związków zawodowych albo innej reprezentacji pracowników,
  • implikuje potrzebę przeprowadzenia postępowania administracyjnego przed Komisją Nadzoru Finansowego zakończonego wpisem zmian do rejestru PPE oraz
  • przeprowadzenia odpowiedniej komunikacji do pracowników przed wejściem w życie przedmiotowych zmian.

 

NIEKTÓRE ZMIANY W ZAKRESIE PPE

Niektóre nowe przepisy posiadają istotne znaczenie dla samego funkcjonowania PPE, jak też w zauważalny sposób wpływają na uprawnienia oraz obowiązki tak pracodawcy, jak też uczestników PPE, a nawet podmiotu zarządzającego danym PPE.

Zmiany, do których należy dostosować PPE, dotyczą między innymi:

  • doprecyzowania zasad zawieszenia oraz ograniczenia wysokości składki podstawowej,
  • zniesienia zakazu wnoszenia składki dodatkowej i zmian w zakresie źródeł jej finansowania,
  • zmian okresu wypowiedzenia umowy zakładowej oraz listy przesłanek likwidacji PPE,
  • wydłużenia kadencji reprezentacji pracowników oraz wielu innych kwestii.

 

W związku ze skalą zmian, rekomendacją Kancelarii jest podjęcie działań w zakresie PPE jeszcze w 2025 roku.

 

WERSJA PDF

 

ENG VERSION