Compliance oraz prezenty od kontrahentów. Kiedy to miła niespodzianka, a kiedy już konflikt interesów?

Opublikowane w Aktualności

Prowadząc jakąkolwiek działalność gospodarczą, coraz częściej można się spotkać z pojęciem compliance. Dotyczy ono nie tylko największych graczy obrotu gospodarczego. Również małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), a nawet osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, mierzą się z wymogami, które niesie ze sobą compliance. Co to znaczy?

Pojęcie compliance pochodzi od angielskiego czasownika „to comply”, czyli stosować się do czegoś. Rzeczownik compliance oznacza zaś „zgodność”. Ale właściwie co to oznacza dla danej organizacji lub pracodawcy? Choć w fachowej literaturze wskazuje się, że sformułowanie prawidłowej definicji compliance jest zadaniem bardzo utrudnionym, to wydaje się, że słownikowe tłumaczenie tego pojęcia dobrze oddaje intuicje dotyczące znaczenia compliance. Mówiąc najogólniej, compliance to właśnie działanie w zgodności z pewnymi normami, do których przestrzegania dany podmiot jest zobowiązany.

Autor: Kornel Kowalski, radca prawny

PRZECZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ